Lubrizol afbeelding website def

VITO: Vitality, Improvement, Training, Orientation

Philip Van Hees, HR Business Partner & Sarah Lievens, HR Partner

Lubrizol is een Amerikaans chemieconcern met een Belgische tak. In ons land zijn er 350 medewerkers aan de slag op 6 verschillende locaties. Hun producten vind je overal terug. Denk aan cosmetica, textiel, olie, …

 

Langer werken: de uitdagingen

Anno 2012 zag Lubrizol de gemiddelde leeftijd van zijn medewerkers stijgen. Tegelijkertijd startte het maatschappelijk debat over langer werken – om de pensioenen betaalbaar te houden. Bij Lubrizol wisten ze meteen wat hen te doen stond: alle werknemers met goesting langer aan het werk houden. Ondertussen zijn al 21 medewerkers langer aan het werk dan de leeftijd waarop ze met brugpensioen konden gaan.

 

Focus op álle leeftijden

De studenten van Thomas More in Geel voerden een studie uit op basis van appreciative inquiry. Een verrassende conclusie kwam al snel bovendrijven: om medewerkers langer tevreden aan het werk te houden, moest Lubrizol zijn pijlen richten op mensen uit álle levensfases, en niet alleen op oudere werknemers. En dat deed het bedrijf. De medewerkers kwamen met een lijst van voorstellen om langer werken te stimuleren. Het Benelux-management gaf zijn buy in. En ook de sociale partners waren enthousiast.

 

VITO

Het resultaat? Tal van initiatieven vanuit de medewerkers. In grote lijnen deelt Lubrizol die op in vier groepen:

  • Vitality: acties rond gezondheid, welzijn, ergonomie, sport en beweging

Bijvoorbeeld de Mont Ventoux beklimmen met 35 medewerkers, healthy lunch-clubjes oprichten, deelnemen aan de Global Corporate Challenge met meer dan 100 medewerkers, …

  • Improvement: acties om capaciteiten en de werkplek, hulpmiddelen en de werkorganisatie te verbeteren
  • Training: acties die werknemers klaarstomen voor de uitdagingen van de functies van vandaag en morgen
  • Orientation: acties om in kaart te brengen wat medewerkers willen doen tijdens elke fase van hun loopbaan
 Werkbaar werk

De uitdaging is om te blijven communiceren over het project. Een HR-medewerker waakt erover dat het thema voldoende aandacht krijgt. En de VITO-mascotte ondersteunt het project visueel. Er werd ook een sponsorbudget vrijgemaakt om groepsactiviteiten leven in te blazen. Dat bleek een voltreffer. Ondertussen is VITO the talk of the day bij Lubrizol. De resultaten:

  • verbeterde gezondheid van de medewerkers
  • betere ergonomie op de werkplek
  • grotere betrokkenheid van de medewerkers
  • meer flexibiliteit en aandacht voor werk-privébalans
  • medewerkers die aan het roer van hun loopbaan staan en initiatieven nemen
  • nu al 21 mensen langer aan het werk dan gepland